Tankrens

-at tankrens er et resultat som en må regne med, når dieselpolering ikke utføres periodisk.

Hva er tankrens

Tankrens/ Tankvask/ Tankrengjøring – er det samme. Ved tankrens så tømmes tankens innhold fullstendig. Deretter entres tanken (mann ned i tanken) eller rengjøres fra åpning (mannlokk). Dette avhenger av adkomst, tilkomst og tankens størrelse. Ved tankrens blir drivstoffet sugd opp i en vakuumbil avhengig av volum, og etter tankrensen, så renser vi drivstoffet fra vakuumbilen tilbake til din tank for å besørge at drivstoffet som kommer ned i tanken er fritt for partikler, vann og bakterier.

Dersom en ikke renser dieselen tilbake – vil en fylle infisert og kontaminert diesel inneholdende vann tilbake på en rengjort tank. Dette vil føre til en verre situasjon, enn hva som var tilfelle før tankrensen. Derfor er det ekstremt viktig å få renset dieselen på retur til tanken. Deponi er ingen løsning for noen, hverken miljømessig eller økonomisk.

Diesel i tanker som lagres må gjennomgå vedlikehold, det er ingen nyhet. Med vedlikehold betyr dette at den må periodisk poleres, se dieselpolering her.

Dieseltanker som ikke periodisk gjennomgår dieselpolering, vil til slutt bygge opp så mye kontaminasjon i form av vann, bakterier og partikler, at det påkreves en tankrens, slik at ikke forbrukerne tilknyttet til tanken, havarerer.

En dieseltank er i ro. I motsetning til mobile tanker og kjøretøy/fartøy, ligger tankene til en stasjonær dieselgenerator i ro hele tiden. Det er kun ved oppfylling eller nivå endring en får en minimal bevegelse i dieselen. Dette er dessverre en av årsakene til at dieselmikrober får eksepsjonelle gode vekstvilkår i disse tankene. I motsetning til feks båttanker, finnes det ikke noen skott i disse tankene, da disse tankene ligger i ro uansett. Les mer om Dieselmikrober her.

En tankrens starter med å sjekke tilkomst og adkomst til tanken. Deretter tas det en prøve fra tanken for å avdekke hvor kontaminert dieselen er. Prøven taler i mange tilfeller for seg, om det er behov for en tankrens. I andre tilfeller leveres prøven på laboratoriet.

Her løftes mannlokket av med tilhørende rør.

Tanken tømmes, før det renses innvendig, dieselen går ikke til spille.

Dieselen renses tilbake til tanken, fri for vann, emulgert vann, partikler og mikrober.

Bildene over viser et anlegg, hvor det hadde fra bygging blitt gjort store prosjekteringsfeil, og mye måtte graves opp. Vi gjorde en tankrens der, med rens av drivstoffet på retur.

Tjenester

  • Gassmåling, utstedelse av entringssertifikat med personell som har alle nødvendige sertifiseringer
  • Inspeksjon av tankene med tilstandsrapport
  • Ultralyd
  • Tykkelsesmåling
  • Rengjøring ved høytrykksspyling/steam, trykk fra 200 til 800 bar, kaldt og varmt vann
  • Tørking etter behov
  • Tømming og rengjøring av tørrbulktanker
  • Fjerning av avfall/spylevann
  • Spyling av røranlegg med krypedyse samt eventuelt rørinspeksjon
  • Destruksjon av tanker
  • Nedgravde oljetanker – Fremgraving, rengjøring, fjerning og rapportering
  • Oljetank eller fyrkjele i kjeller – Fjerning, rengjøring og avgassing
  • Kontroll og tetthetsprøving – Vi utfører kontroll og gir deg dokumentasjon på tilstand og anbefalinger
  • Bensin- og dieseltanker – Vi har lang erfaring med rengjøring av tanker for industri, bensinstasjonskjeder og oljeselskaper

Våre dieselrensemaskiner, er unike.

Vi i Fuel-service as er utviklere av dieselrensemaskiner. Vi er i dag fremst i verden på teknologien for rens av diesel, og er støttet av forskningsrådet. Hittil er ingen lengre fremme enn oss. Vi har kunnskapen, vi har teknologien, vi har erfaringen.

SwedishDanishFinlandEnglish
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter